اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

معاملات تالار شیشه‌ای، بورس‌بازی است


  


یک کارشناس مسایل اقتصادی در تحلیلی متفات نسبت به اغلب کارشناسان بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی معاملات در تالار شیشه‌ای اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها در بورس به صورت همگن نیست و این امر به معنای بورس‌بازی در بازار سرمایه است. سعید لیلاز در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان آنکه جزییات افزایش قیمت‌ها در بورس به شدت نگران‌کننده است، اظهار داشت: این مشکل در حالی است که شاخص کل بورس امکان رشد تا100 یا 110 هزار واحد را نیز دارد.
وی اظهار داشت: تحولات داخل بورس به علت آثار روانی و حجم بالای خرید و فروش بسیار گسترده شده است، به طوری که به همین علت کارگزاران کارمزدهای زیادی برای انجام معاملات دریافت می‌کنند. وی علت وجود مشکلات کنونی بورس را مربوط به نحوه واگذاری‌ها در سال‌های گذشته دانست‌ و افزود: قیمت برخی از سهام واگذار‌شده به نهادهای شبه‌دولتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آنها بوده است. لیلاز تصریح کرد: به عنوان مثال با وجودی که ارزش واقعی سهام شرکتی یک‌هزار تومان بوده اما سهام این شرکت با نرخ 100 تومان به نهادهای شبه‌دولتی واگذار شده و این سهم پس از عرضه با قیمت یک هزار تومان در بازار علاوه بر تقاضای واقعی با تقاضای غیرواقعی و کاذب روبه‌رو گشته و در‌نهایت قیمت سهام با رشد و سفته‌بازی مواجه شده است.
لیلاز با بیان آنکه بورس به علت رکود در بازارهایی نظیر ارز، سکه، طلا و... با رونق مواجه شده است، گفت: بازار سرمایه نسبت به حجم نقدینگی بسیار کوچک است. وی ادامه داد: با وجودی که طی ماه‌های اخیر سرعت رشد نقدینگی کاهش یافته اما از مهر‌ماه سال‌جاری روزانه حدود 400 میلیارد تومان و ماهانه حدود 12 تا 15 هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران افزوده می‌شود. این کارشناس مسایل اقتصادی اظهار داشت: با وجودی که بورس با رونق مواجه شده اما هنوز با سیلاب رشد نقدینگی فاصله زیادی دارد. لیلاز با بیان آنکه مخالف کاهش رشد نقدینگی با سرعت بیش از این هستم، تصریح کرد: در صورتی که سرعت رشد نقدینگی بیش از میزان کنونی باشد، رکود در اقتصاد کشور تشدید خواهد شد. وی ابراز داشت: اقتصاد کشور هم‌اکنون دارای شرایط ویژه رکود و تورم است و باید برای این وضعیت تدابیر ویژه اتخاذ شود. وی افزود: بورس در غیاب بازارهای دیگر در چندین ماهه اخیر با رشدهای زیادی مواجه شده که البته این رشدها سفته‌بازی است زیرا فشار عمده به قیمت سهام برخی از شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی‌ها، مخابرات و غیره است که در دولت قبل به جای خصوصی‌سازی، اختصاصی‌سازی شده است. وی گفت: سهام این شرکت‌ها به علت اختصاصی‌سازی رشد بادکنکی و حبابی دارد. لیلاز تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها یخ بازار مسکن از اسفند‌ماه سال‌جاری شروع به آب شدن خواهد کرد و به همین علت روند رشد بورس نیز کم‌کم آهسته خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای جهانی رشد اقتصادی دنیا در سال 2014 بیشتر از سال‌جاری میلادی است، ضمن آنکه براساس پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی آمریکا نیز به چهار درصد افزایش می‌یابد که در آن صورت تقاضای جهانی برای طلا رشد خواهد یافت که نتیجه آن نیز افزایش قیمت طلا در جهان است. وی گفت: با توجه به رویکرد دولت پیش‌بینی می‌شود بازار ارز و مسکن در پایان سال‌جاری رونق یابد و نقدینگی به سمت این بازارها روانه و از التهاب بورس کاسته شود. لیلاز تصریح کرد: با توجه به این پیش‌بینی‌ها اقتصاد کشور از اسفندماه سال‌جاری و فروردین‌ماه سال آتی به سمت ثبات سوق خواهد یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد