اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

کدام اخبارمذاکرات، بورس‌راسبزپوش‌می‌کند؟


  

  دیروز هم اکثریت حقیقی ها بالارفتن شاخص کل را با خریدهای خود تقویت کردند.افزایش شمار سهامدارن حقیقی در بازار همواره نشانه های مثبت از بازار و فضای انتظاری است. در این روزها همزمان بحث تک نرخی شدن ارز نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که نرخ دلار پایه بانک مرکزی بازهم بالارفت. در عین حال از نرخ دلار بازار آزاد کاسته شد. کاهش فاصله این دو نرخ می تواند پیام مثبتی به بازار سرمایه نیز بفرستد تا بورس به عنوان دنباله رو بازار ارز دریافت های مثبتی از شرایط موجود داشته باشد.

دیروز نیز در خبری آمده که دیپلمات های بین المللی ابراز خوش بینی می کنند که ایران و شش کشور قدرتمند جهان به طور فزاینده ای به یک «توافق تاریخی» هسته ای نزدیک شده اند.ایرنا به نقل از منابع دیپلماتیک که نام آن ها افشا نشده است، نوشت: توافق نهایی ممکن است در مذاکرات هفته آینده در وین به دست بیاید.

بازار پیام های مثبتی از مذاکرات گرفته است

در این زمینه سید روح الله حسینی مقدم ،مدیر نظارت ناشران بورس تهران نیز تاثیر گذاری عوامل روانی به شکل خوش بینی به روند مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی را بر تصمیم سهامداران به خرید در روز چهارشنبه و افزایش ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل را بیشتر مورد توجه قرار داد. وی در تحلیل ادامه این وضعیت بر بازار شنبه نیز تاکید کرد که دیروز نیز تا ساعات میانی معاملات بازار همچنان نسبت به بهبود شرایط مذاکرات واکنش های قابل توجهی داشته اما درادامه انتشار یک خبر قدری از هیجان آن کاسته است.

حسینی مقدم با بیان این که شرایط موجود در بازار به نحوی است که برای کاهش بیشتر قیمت سهم نمی توان دنبال دلیل خاصی گشت،افزود:در خصوص سود نقدی،ارزش ذاتی ،P/E و مواردی از این دست نیز نمی توان به دنبال فوندامنتال هایی بود. در واقع برای افت های بیشتر قیمت سهم تصوری دیگر وجود ندارد.دراین روزها آنچه که بازار را بیشتر درگیر خود کرده مذاکرات هسته ای است که اواخر هفته قبل اخبار مثبتی به بازار وارد شده است.بازار از سخنان وزرای خارجی کشورهای دخیل در این مذاکرات پیام های خوبی دریافت کرد که همانند آذرماه سال قبل در آستانه توافق انتظارات مثبت بازار را فراگرفته است. ضرب الاجل تا ۱۰ تیر برای بازار مهم است و سخنان وزرای خارجه غربی مبنی بر این که تمدیدی برای مذاکرات وجود ندارد و پیشرفت های خوبی نیز در این خصوص صورت گرفته بازار را به مراتب خوشبین تر کرده است.

وی ادامه داد:در بازار استنباط می شود که سخنان این باره وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که آینده هسته ای ایران برای ما مهم است نه گذشته آن و سخنان مقامات روسی در خصوص این که نباید فشارها بر ایران برای بازدید از مراکز نظامی بر این کشور تحمیل شود، رنگ بوی بیشتری به توافق احتمالی داده است.

وی درعین حال تاکید کرد:متغیرهای اقتصادی همچون خبرهایی از نرخ ارز نیز می تواند نسبت به وزن خود بر این مذاکرات اثر گذار باشد.چراکه بهبود فضای کسب و کار به ویژه در شریط رکودی چالش ها را کم می کند و تاثیر مثبت خود را در جریان معاملات به روشنی نشان می دهد.

حرکت جمعی اما بدون هماهنگی

نصر الله برزنی ،مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین نیز در تحلیل شرایط دو روز کاری اخیر بازار گفت:اتفاقی که رو چهارشنبه افتاد کاملا یک عکس العمل از سوی سرمایه گذاران بود از این رو این که حمایت خاصی از سهم خاصی در این روزشده باشد،اتفاقی بعید بود . با این حال از آنجایی که اصولا خرید سهام بر اساس انتظارات شکل می گیرد،سهامداران در یک اقدام عمومی پس از دریافت هایی مثبت از روند مذاکرات برای جا نماندن از قافله خریدها اقدام به خرید سهام کرده اند.جالب اینجاست که از عصر سه شنبه تا صبح جهارشنبه هیج اتفاق عجیب و غریبی در بازار نیفتاده بود.وی ادامه داد: برخی موارد تکنیکالیست ها در بازار می توانند یک شوک خرید ایجاد کنند و با ارائه تصویری از نقاط عطف قیمت ها ، می توانند سهامداران برای خرید ترغیب کنند .در این روز این اتفاق نیز وجود نداشت.تکنیکالیست ها نیز سکوت کرده بودند.

برزنی ادامه داد: به نظر می رسد یک حرکت جمعی و در عین حال بدون هماهنگی موجب آن خریدها شد که آن روز را بهترین روز برای خرید تعیین کرد.برای عقب نماندن از قافله خریدها این شرایط مسبوق به سابقه است.دلیلی دیگر به غیر از اخبار مثبت و ایجاد خوش بینی نسبت به توافق در مذاکرات هسته ای به نظر نمی رسد.

وی در عین حال از اتفاق دیگری نیز در بازار گفت که از منظر وی از تحلیل ها دورمانده است.به گفته وی، افت ادامه دار قیمت ارز در بازار و به تعویق افتادن خریدهای کلان توسط تاجران و مصرف کنندگان ارز پیام روشنی به بورس بوده تا ضمن کاهش تقاضای مصرفی ارز همچنان باید منتظر نتایج مذاکرات ماند.از این رو فروش ارز در بازار آزاد سیگنال مهمی برای بازار سرمایه است تا فرصت خریدهای هیجانی را ایجاد کند .بازار ارز و فعالان آن عموما نسبت به بازار سرمایه تصمیمات سریع تری می گیرند.در تعامل با این فعالان خوشب ینی ها به بازار سرمایه نیز منتقل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد