اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

ارزش؛ جایگزین شاخص/سایه سنگین وزارت نفت بر بورس


  

باید قبول کرد که هم اکنون ریسک وزارت نفت سایه سنگینی بر سر بورس دارد و این اقدامات جز به نابودی کشاندن تولید داخل آنهم در شرایطی که حمایت از تولید داخل تأکید جدی مقام معظم رهبری در موضوع اجرای اقتصاد مقاومتی بوده نتیجه دیگر ندارد.

با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 94.03.31 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 9 واحد کاهش به رقم 45798 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 109 واحد کاهش عدد 133174 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 10 واحد کاهش به رقم 26504 واحد رسید.

همچنین در این روز "وبانک" با 10 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 31 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.5 واحد افزایش به رقم 703 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 2116 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3324 میلیارد ریال رسید.

همانگونه که از روند معاملات دیروز پیش بینی شده بود، در معاملات روز جاری شاهد افت شاخص بورس و کاهش قیمت سهام شرکت ها بودیم بطوریکه نمادهای "پارسان"، "همراه" و "فارس" بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اما در بازار امروز یک نکته قابل توجه و قابل تأمل داشت که این موضوع در ادامه رفتارهای سئوال برانگیز متولیان بازار سرمایه رخ داد چراکه طی روز جاری شاهد معامله بیش از 150 میلیارد تومانی اوراق تأمین مالی شرکت لیزینگ رایان سایپا در بازار بورس بودیم.

این نکته از دو جنبه دارای اهمیت است، یکی افزایش ارزش معاملات روزانه بورس با اینگونه معاملات و دیگری انجام چنین معامله ای در بازار بورس است در حالیکه قرار بود معاملات اوراق های مشارکت و تأمین مالی در بازار فرابورس انجام پذیرد.

بر این اساس انجام چنین معاملاتی در بازار بورس اولین تأثیرش را بر تحلیل چارتیست های بازار و غیر واقعی کردن اندیکاتورهای این تحلیلگران می گذارد چراکه افزایش ارزش معاملات اگرچه بر رقم شاخص تأثیر گذار نیست اما از جنبه افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بورس می تواند سیگنال مثبتی باشد به جهت افزایش اقبال به بازار سرمایه، اقبالی که در عمل فرار سرمایه گذاران از خرید سهام با ریسک های موجودش و ورود به اوراق مشارکت با سود تضمین شده بدون ریسک را نشان می دهد.

ظاهراً با شفاف و واقعی شدن شاخص بورس بعد از اعلام شاخص قیمت باید از این پس نگران عدم شفافیت در ارزش و حجم معاملات روزانه بازار بورس باشیم. اما آنچه که مسلم است هوشیاری بازار سرمایه قابلیت درک و تحلیل اینگونه اتفاقات را دارد و چنین رفتارهایی تنها سبب افزایش بی اعتمادی اهالی بازار می شود، اینکه همیشه اهالی تالار باید در پس ذهن خود نگرانی از عدم شفافیت اطلاعات داشته باشند ضربه مهلکی بر پیکره بازار سرمایه است وگرنه بازار بخوبی می داند که در چه مواقعی باید چه واکنشی را از خود نشان دهد. به قول شاعر که میگه: "هی مترسک کلاه را بردار ما کلاغان دگر عقاب شدیم".

اما به خود بازار باز می گردیم، بازاری که امروز رفتار هیجانی سرمایه گذاران بیش از روزهای قبل مشهود بود.

با خبر شدیم که روز گذشته شرکت ملی پالایش و پخش ابلاغیه ای که دو روز پیش برای شرکت های پالایشی در خصوص محاسبه و برگشت بخشی از یارانه آنها ارسال کرده بود پس گرفته و هنوز مشخص نیست که علت این اقدام چه چیزی بوده در همین حال برخی از مسئولین شرکت پالایش در حال خبر از احتمال اصلاح ابهامات موجود در این ابلاغیه و ارسال مجدد به شرکت های پالایشی می دهند که برخی دیگر خبر از تغییر احتمالی فرمول محاسبه نرخ خوراک پالایشی ها می دهند، هر چه هست باید گفت که رفتار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بزرگترین و بیشترین ضربه را بر بازار سرمایه وارد کرده چراکه هنوز مشخص نیست این وزارت خانه سیاستش در مقابل شرکت های داخلی و خصوصی چیست، بالاخره این شرکت ها می توانند سود داشته باشند یا همیشه 8 آنها گروی 9 باشد. هنوز فراموش نکرده ایم که به بهانه رانت خواری و سود زیاد چه بلایی بر سر شرکت های پتروشیمی آمد و به تبع آنها چه سرنوشتی برای اهالی بازار سرمایه رقم خورد.

هنوز شرکت های پالایشی بورس به علت اقدام شرکت ملی پالایش و پخش سود واقعی و قطعی 93 خود را اعلام نکرده اند که مجدداً امروز ابهامی دیگر از سوی این شرکت بر پالایشی ها وارد شد. در شرایط فعلی تصمیم متولیان بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت می باشد. شاید قبل از درخواست گزارش شفاف سازی از شرکت های پالایشی شرکت ملی پالایش و پخش باید در خصوص اتفاق اخیر شفاف سازی کند.

باید قبول کرد که هم اکنون ریسک وزارت نفت سایه سنگینی بر سر بورس دارد و این اقدامات جز به نابودی کشاندن تولید داخل آنهم در شرایطی که حمایت از تولید داخل تأکید جدی مقام معظم رهبری در موضوع اجرای اقتصاد مقاومتی بوده نتیجه دیگر ندارد.

در مابقی گروه ها روند تعادلی رو به نزول مشهود بود چراکه بنظر می رسد سرمایه گذاران بازار سرمایه یک روند مشخصی را در پیش گرفته اند و آن تصمیم گیری بعد از اطمینان می باشد. در دوره های گذشته مذاکرات هسته ای شاهد رفتار عجولانه و پیش دستی سرمایه گذاران برای خرید سهام در راستای توافق احتمالی بودیم اما ظاهراً سرمایه گذاران به علت با ترک این رفتار تصمیم گرفته اند گران بخرند اما مطمئن بخرند به هر حال برآیند منفی و روزهای نزولی بورس پس از مذاکرات هسته ای گذشته باعث شده که اهالی تالار از خیر ارزان اما غیر مطمئن خریدن بگذرند و گران تر ولی با اطمینان نهایی سهام خرید کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد