اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

وزرای صنعت و نفت اعتقادی به خصوصی سازی ندارند/ اقتصاد کشور دستوری است


  

متأسفانه عملکرد دولتمردان با شعارهایی که در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم می دادند، همخوانی ندارد و اغلب سهامداران به امید کسب بازدهی مناسب و به توصیه مقامات مسئول در بورس سرمایه گذاری کردند، اما جز ضرر و زیان چیزی عاید آنها نشد.
حوزه اقتصادی کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و بازار سرمایه نیز بخشی از اقتصاد و منعکس کننده شرایط اقتصادی است و تا زمانی که اوضاع اقتصادی بهبود نیابد، بازار سرمایه نیز در مسیر رشد حرکت نخواهد کرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بنده به راه کارهای کوتاه مدت همچون راه اندازی صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتقادی ندارم و شاید این راهکارها مدتی از روند کاهشی جلوگیری کند، اما تا زمانی که اقتصاد بهبود نیابد اتفاقی هم در بازار سرمایه رخ نمی دهد.

ناصر آقاجانی افزود: متأسفانه عملکرد دولتمردان با شعارهایی که در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم می دادند، همخوانی ندارد و اغلب سهامداران به امید کسب بازدهی مناسب و به توصیه مقامات مسئول در بورس سرمایه گذاری کردند، اما جز ضرر و زیان چیزی عاید آنها نشد.

وی با بیان اینکه می بایست از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت شود، ادامه داد: در حال حاضر صحبت هایی مبنی بر ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد کشور مطرح می شود، حال آنکه سرمایه گذاران در داخل کشور متضرر هستند و به نظر می رسد می بایست راهکارهای مناسب برای تسهیل سرمایه گذاری تدوین شود تا سرمایه گذاران خارجی وارد کشور شوند. چرا که این افراد انتخاب های فراوان دارند و به هر بازار که بازدهی بیشتری به آنها اعطا کند، وارد می شوند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان افزود: در شرایطی که اعتماد سهامداران داخلی نسبت به پتانسیل های بازار سرمایه از بین رفته، چگونه سرمایه گذاران خارجی می توانند اعتماد کنند و نقدینگی به بورس تزریق کنند؟

به نظر می رسد وزرای صنعت و نفت اعتقادی به خصوصی سازی ندارند و این موضوع را به وضوح در عملکرد خود نشان داده اند. چرا که در شرایط رکود تورمی نه تنها تخفیفی به تولید کنندگان نمی دهند بلکه نرخ خوراک و مواد اولیه صنایع مطرح کشور را تا چند برابر افزایش می دهند و از این موضوع حمایت نیز می کنند.

آقاجانی به لغو الزام عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این امر در حالی به دلیل اعتقاد مسئولان به عدم کارایی بورس مطرح می شود و در کنار آن عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک پالایشی ها موجب نوسان وحشتناک وضعیت سودآوری آنها از سوددهی به زیان دهی می شود که این دو صنعت بخش قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهند و در شرایطی که سهامداران داخلی نمی توانند نسبت به چشم انداز و وضعیت آتی سودآوری صنایع تصمیم بگیرند و فضای کسب و کار مناسب نسیت چگونه سرمایه گذاران خارجی می توانند با اعتماد به وضعیت بنیادی صنایع سرمایه گذاری کنند؟

سرمایه گذاران خارجی می بایست طی بازه بلند مدت حداقل پنج ساله در یک بخش سرمایه گذاری کنند، حال آنکه در کدام صنایع می توان بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر صنعت یک تحلیل بنیادی پنج ساله انجام داد و به آینده آن اعتماد کرد؟

به نظر می رسد تا زمانیکه فضای کسب و کار و سرمایه گذاری فراهم نشود، هیچ سرمایه گذار خارجی نیز وارد اقتصاد کشور نمی شود.

وی به بازار پول اشاره کرد و ابراز داشت: به نظر می رسد بورس تاوان اوضاع نا مناسب بازار پول را می دهد و بانک ها در شرایط رکود تورمی و به منظور فرار از پرداخت جریمه به بانک مرکزی اقدام به جمع آوری نقدینگی به هر قیمتی و با اعلام سودهای قابل توجه می کنند. در شرایط فعلی اقتصاد کشور دستوری است و متأسفانه عملکرد دولت فعلی همچون دولت قبل نا مناسب ارزیابی می شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در خاتمه به راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت فعلی اشاره کرد و ابراز داشت: ساختار اقتصادی و فضای کسب و کار می بایست اصلاح شود و نرخ بهره بانکی کاهش یابد. علاوه بر این، به نظر می رسد دولت نبایستی برای کسب درآمد خود با وضعیت سودآوری صنایع پتروشیمی، معدنی و پالایشی بازی کند و اجازه دهد تا این صنایع برنامه های خود را اجرایی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد