اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

اخبار/ گزارش و تحلیل بازار سهام (بورس) درسود نیوز

وبلاگ دوم سود نیوز : www.epsnews.blogsky.com

آخرین مواضع و رویدادها از نرخ خوارک پتروشیمی/ دریافت صورت حساب ۱۳ سنتی


  

دبیر انجمن پتروشیمی با اعلام آخرین رویدادها و مواضع درباره نرخ خوراک پتروشیمی از دریافت صورت حساب ۱۳ سنتی سرکت های پتروشیمی و پیگیری موضوع در ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی در حالی دیروز درباره موضوع مهم نرخ خوراک پتروشیمی و اعلام نرخ 13 سنتی توسط معاون وزیر نفت با رادیو و برنامه تلویویزنی 20:30  گفت وگو کرده بود که امروز هم در جمع رسانه های صنعت و بورسی حاضر شد تا ضمن بیان نکاتی ، به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

ابهامی که 7 ماه طول کشیده و مهمترین موضوع آیین نامه ایی که گفته نشده

وی با اشاره به برتر بودن صنعت پتروشیمی و نقش آن در اقتصاد کشور و اهمیت زمان در این صنعت گفت: در حالی برای تهیه آیین نامه معمولا" سه ماه زمان صرف می شود که به رغم تعیین حداکثر 6 ماهه برای نهایی کردن آیین نامه نرخ خوراک پتروشیمی ، هنوز موضوع مهم آن یعنی تعیین قیمت با گذشت 7 ماه نهایی نشده است. بنابراین اگر سرمایه گذاران خارجی خواهان حضور در صنعت باشند نمی دانند قیمت نرخ خوراک که 60 درصد هزینه محصولات را شامل می شود، چقدر است؟

این مقام مسئول با اشاره به صادرات غیر نفتی 20.1 میلیارد دلاری در 5 ماه سال گذشته و 16.9 میلیارد دلاری مدت مشابه سال جاری، ادامه داد: در برابر این کاهش حدود 3 میلیارد دلاری ، صادرات محصولات پتروشیمی از 5.9 میلیارد دلار سال گذشته به 5.7 میلیارد سال جاری رسیده که این کاهش حدود 200 میلیون دلاری ناشی از افت قیمت نفت بوده اما حجم صادرات از نظر حجم 35 درصد بیشتر شده است. از سوی دیگر سهم 29 درصدی محصولات پتروشیمی به 33.8 درصد رشد کرده است.

نقدی بر کند و آهسته بودن دولت

مهدوی ادامه داد: با این آمار و ارقام حرف ما این است دولت محترمی که از اقتصاد مقاومتی حمایت می کند، اقتصاد مقاومتی همین صنعت پتروشیمی است اما چرا موضوع مهم نهایی کردن نرخ خوراک پتروشیمی باید این قدر کند و آهسته و ناقص و با ابهام پیش برود و به صعت پتروشیمی و بازار سرمایه کشور آسیب بزند. درحالی که چنین آیین نامه ایی طی دو هفته نهایی می شد. 

ظلم بیشتر به شرکت های یک گروه و وضعیت رقیب ایران

وی با بیان اینکه حاشیه سود شرکت های پتروشیمی مصرف کننده گاز مایع 5 و حداکثر 15 صنعت بوده و این موضوع باعث افزایش ظلم بیشتر به این شرکت ها و نامه نگاری سهامداران و انجمن با رئیس جمهور و سایر مسئولان شده ، ادامه داد : درحالی آیین نامه ابلاغی خالی از اعلام قیمت گذاری و بی توجه به فرمول و تخفیفات است که رقیب ما در منطقه یعنی شرکت سابیک عربستان از تخفیف 30 درصدی برخوردار بوده و در جذب سرمایه گذاران خارجی و فروش سهام موفق است اما تخفیف صنعت برتر کشور تنها 5 درصد است.

دبیر انجمن صنفی پتروشیمی افزود: بنابراین خواهش ما از دولت محترم که با شعار تدبیر و امید آمده این است که هر چه زودتر موضوع قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی که موجب سرگردانی همه شده را بعد از دو سال نهایی کند. چرا که 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده شرکت های پتروشیمی مربوط به خوراک است. این درحالی است که طبق قانون ، قیمت خوراک دارای فرمول بوده و کسی نمی تواند خلاف قانون عمل کند.  

ارسال صورت حساب با نرخ 13 سنتی

مهدوی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی متاسفانه فاقد برنامه و استراتژی بوده و مسولان قبلی و جدید اعتقادات متفاوتی دارند، خاطر نشان کرد: درحالی نرخ خوراک 13 سنتی مربوط به قانون بودجه سال 93 است که این قانون برای سال جاری تنفیذ نشده اما در سال جاری صورت هایی که به شرکت ها ارسال می شود با نرخ 13 سنتی بوده و شرکت ها هم آن را به دلیل نبود مستنداتی در عدم پرداخت، علی الحساب پرداخت کرده اند تا بعد از نهایی شدن قیمت ها از طریق تهاتر یا برگشت یا لحاظ کردن در آینده محاسبه شود.

حوزه ریاست جمهوری و گروه مشاورین جهانگیری پیگیرند

وی ادامه داد: اگر قانون به درستی اجرا شود، همه برنامه های صنعت برای پسا تحریم عملیاتی می شود اما واقعیت این است صنعت پتروشیمی آنقدر که مسائل داخلی رنج دید از مقوله تحریم ها آسیب ندید. چرا که عامل مهم و اصلی عدم رونق در فضای کسب و کار، تصمیمات عجولانه و آنی و عدم ثبات و امنیت اقتصادی است که موجب وضعیت سخت و پیچیده صنعت پتروشیمی شده است.

این مقام مسئول افزود : با این همه حوزه ریاست جمهوری و شخص آقای ویسه پیگیر این موضوع هستند.علاوه بر این گروه مشورتی معاون اول رئیس جمهور هم توصیه کرده قیمت گذاری خوراک پتروشیمی باید هر چه زودتر نهایی و تعیین تکلیف شود.

دلیل محاسبه قیمت 8 سنتی 

در این جلسه فیروز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی هم در پاسخی به سئوالی مبنی بر اینکه بر چه اساسی قیمت 8 سنتی خوراک مدنظر قرار گرفته، توضیح داد: عامل مهم این قیمت ناشی از محاسبه میانگین موزون قیمت های صادراتی و وارداتی و همچنین یک نشریه معتبر جهانی است که بیشتر از 8 سنت نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حالی قطر قیمت خوراک را حدود 4.3 سنت تعیین کرده که میانگین موزون منطقه خلیج فارس هم 5 تا 6 سنت است.

به گفته کریمایی قیمت 8 سنتی خوراک بر اساس صادرات 10 میلیون متر مکعبی به ترکیه ، مصارف 100 متر مکعبی صنعتی و شرکتی و 50 میلیون مترمکعبی مصرف خانگی و تجاری است

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در رابطه با موضوع قیمت خوراک هم از رئیس سازمان بورس درخواست تا با توجه به نهایی شدن قیمت ، شرکت های پتروشیمی بودجه 94 را با تاخیر ارایه دهند که به دلیل لزوم رعایت قوانین و مقررات بازار سرمایه امکان پذیر نشد.

علت اصلی ابهام و مناقشه کجاست؟

دبیر انجمن صنفی پتروشیمی در واکنش به این سئوال بورس پرس که مشکل اصلی در اختلاف نظر بین صنعت و دولت و عامل اصلی در شکل گیری ابهام بزرگ دو ساله چیست؟ توضیح داد : در حالی پتروشیمی خارک به اندازه کل گاز مصرفی شاهد سوخت شدن گاز است که با احتساب مصرف سالانه 6 میلیون میلیون مترمکعب و نرخ 5 سنتی خوراک، دعوا بر سر 300 میلیون دلار و تنها 5 درصد کل مصرف گاز کشور است.

مهدوی با بیان اینکه شرکت های پتروشیمی در سال گذشته 300 میلیون دلار تخفیف به دولت داده اند، ادامه داد : بنابراین با این رقم 300 میلیون دلاری و سهم 5 درصدی ، جای سئوال است که چرا زمان را از دست می دهیم. شما هم بروید این سئوال را از دولت بپرسید که چرا به خاطر این حجم اندک، صنعت پتروشیمی را دچار ابهام و مشکل می کند؟

وی در خاتمه به آمادگی کنسرسیومی از بخش خصوصی برای جمع آوری گازهای بی مصرف سوخت شده و اجرا فازهای پارس جنوبی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی و حداقل سود اشاره کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد